Welkom bij Stichting Draailier en Doedelzak. Dit is een non-profit organisatie, we organiseren cursussen, workshops en andere muzikale activiteiten om de muziek van de draailier en de West-Europees continentale doedelzakken te verspreiden.
Cursus seizoen 2024-2025
• Workshopdag 12 okt 2024: Speciale workshopdag met 11 verschillende workshops voor diverse niveaus.
• Zaterdagcursus november 2024 t/m mei 2025: maandelijkse lessen op verschillende niveaus voor samenspel, trekharmonica, draailier en doedelzak
• Workshopweekend 18-21 april 2025: Tijdens Pasen 2025 vieren we 40 jaar St Draailier & Doedelzak met een muziekweekend in de bossen van St-Michielsgestel, overdag workshops en 's avonds concerten, bal en jamsessies
Workshopdag 2024: zaterdag 12 oktober
Inschrijving is gestart!
Ook behoefte om je te verdiepen in muziek? Altijd al draailier of doedelzak willen leren bespelen? Of ben je een meer gevorderde
speler en wil je je graag een dag lang verder verdiepen in technieken of samenspel? Dit kan tijdens onze jaarlijkse workshopdag in Zeist.
Geen instrument? Geen probleem! Voor deelnemers aan de beginnersgroepen hebben we een aantal instrumenten te leen.
De workshopdag duurt van 10:00 tot 17:00 en vindt plaats in Zeist
>>>Lees meer...
Het cursusaanbod
• Samenspel voor alle instrumenten: Balfolk - Paul James (UK)
• Samenspel voor alle instrumenten: Oude muziek uit Nederland - Anouk Platenkamp (NL)
• Trekharmonica voor beginners - Wouter Kuyper (NL)
• Doedelzak voor beginners - Dorine Boudewijn & Anouk van Leeuwen (NL)
• Doedelzak voor halfgevorderden (t/m gevorderden) - Jonneke Jorissen
• Doedelzak gevorderd t/m vergevorderd - Jean-Pierre van Hees (Be)
• Draailier voor beginners - Lies Sommer, Petra Leeflang & Gertjan Jorissen (NL)
• Draailier voor begonners (t/m halfgevorderden) - Fabienne Krischke (De)
• Draailer voor halfgevorderden (t/m gevorderden) - Els Peeters (Be)
• Draailier gevorderd t/m vergevorderd - Francesco Giusta (t)
In memoriam: Piet Koster 1951-2024
Op 2 augustus overleed Piet Koster. Hij was van 1996 tot en met 2010 bestuurslid van de Stichting Draailier en Doedelzak.
Piet maakte halverwege de jaren ’90 bij toeval kennis met de draailier en was meteen verkocht. Hij ging cursussen volgen bij de stichting en toonde ook al snel interesse om organisatorisch een steentje bij te dragen. Dus was hij welkom in het bestuur en per 1 januari 1998 nam hij het penningmeesterschap over van Martin Swart. En dat deed hij voortreffelijk en professioneel.
Zijn achtergrond bij Stadsdeel West van de gemeente Amsterdam (stedenbouwkundige) kwam daarbij goed van pas. Hij was heel streng (maar rechtvaardig) op de centen en daar vaart een organisatie als SDD wel bij. Hij professionaliseerde de werkwijze door het hanteren van projectbladen en protocollen. Ook daar hadden we profijt van, al zag niet iedereen er de noodzaak van in.
Halverwege de jaren ’90 hadden we een vaste klant tijdens de weekenden in St. Michielsgestel. Een zogenaamde stadsnomade uit Amsterdam. Laten we hem Leo noemen, hij is enkele jaren geleden overleden. Hij bleek Piet te kennen, want die was bezig met de herinrichting van een terrein waar tientallen stadsnomaden verbleven. Piets eerste weekeinde zat hij bij deze Leo in de groep. De laatste zei na de eerste dag dat hij er tegenop gezien had om samen in een groep te zitten met iemand die hem van zijn grond wil weg hebben. Maar Piet was hem ontzettend meegevallen. Daarna was alles tot in lengte van dagen koek en ei tussen die twee.
Als draailierspeler was Piet ambitieus. Hij vond zijn leeninstrument al snel niet goed genoeg meer en bestelde een professioneel, elektroakoestisch instrument bij Denis Siorat. Ik heb dat eind 1997 voor hem meegenomen naar Nederland. Op dat instrument maakte hij grote vorderingen, maar naar eigen smaak te weinig.
Hij beet zich vast in ‘Il Pastor Fido’ (Chédéville/Vivaldi) en concludeerde na verloop van tijd dat hij die muziek niet onder de knie kon krijgen. Voor hem was dat de reden voor een rigoureus besluit: ik kan nooit goed genoeg worden naar mijn idee en dus kan ik maar beter stoppen. Daarom verkocht hij eind 2004 zijn mooie Siorat weer.
Hij bleef echter gewoon actief in het bestuur, want spelen met Excelsheets vond hij leuk. Net
zoals hij er plezier in had om tijdens de weekenden in St. Michielsgestel alle praktische zaken op
de achtergrond te regelen, en vooral bardiensten te draaien. Tot mijn grote spijt ben ik na zijn
afscheid van het bestuur het persoonlijke contact met hem verloren. Van zijn jongens hoor ik dat
hij zich na zijn pensionering stortte op een oude hobby, experimentele vloeistofprojecties. Welke
jongere hield zich daar zo rond 1970 niet mee bezig?!.
-René Meeuws-
Workshopweekend 2023: video van het eind-orkest
Dit Workshopweekend 2024 sloten we af met een groot slotorkest van alle 185 docenten en deelnemers. Een van de resultaten van dit prachtige muzikale voorjaarsweekend!
Alle docenten hadden we vooraf gevraagd om één gemeenschappelijke melodie (T'as perdu ta queue, mon renard) te doen. Dit cursusweekend hadden we 11 cursusgroepen met in totaal circa 185 muzikanten. Bij de sluiting vormden we met zijn allen één orkest, zodat met alle 185 muzikanten nog samen konden spelen.
Bedankt allemaal voor dit weekend. We vonden het geweldig om zoveel mensen samen muziek te zien maken, te zingen en te dansen. We blijven het bijzonder vinden dat er zoveel interesse is voor deze muziek en voor onze workshops. Dat ieder van heinde en ver komt om samen te spelen.
Dank jullie wel daarvoor!
Hopelijk zien we iedereen weer 18-21 april 2025 voor het volgende workshopweekend. En inderdaad, die editie is 1 dag langer. Want tijdens Pasen 2025 vieren we ook het 40 jarige bestaan van Stichting Draailier en Doedelzak, en dat heeft gewoon een extra dag nodig.
Zaterdagmiddagcursus november 2024 - mei 2025
Data bekend | we zijn nog bezig met de voorbereidingen...
Elk jaar biedt Stichting Draailier en Doedelzak een maandelijks cursusreeks aan. Er zijn cursussen voor beginnende tot en met gevorderde spelers.
Daarnaast is er een samenspelgroep waarbij alle instrumenten welkom zijn en zijn er twee cursussen voor trekharmonica.
Van november tot en met mei komen spelers uit het hele land dan één zaterdag per maand in Zeist (naast Utrecht) bij elkaar.
De lessen duren van 13:00 tot 17:00 zodat de les het reizen ook echt waard is.
>>>Lees meer
De cursus vindt plaats in Zeist op de volgende
zaterdagen:
• zaterdag 16 november
• zaterdag 14 december
• zaterdag 11 januari
• zaterdag 15 februari
• zaterdag 15 maart
• zaterdag 12 april
• zaterdag 16 mei
Workshopweekend 18 - 21 april 2025: St. 40 jaar draailier & doedelzak
Voorbereidingen in volle gang | De inschrijvingen zijn nog gesloten
Dit jaarlijkse folk weekend in de bossen van Sint-Michielsgestel (naast Den Bosch) biedt de keuze uit vele workshops, zoals voor draailier, zang, diatonisch accordeon, doedelzak, nyckelharpa en samenspel. Er zijn workshops
voor beginners, halfgevorderden en gevorderde spelers. Een gezellig weekend, met overdag workshops en 's avonds concerten, bal en jamsessies.
Cursisten zijn vanaf vrijdagavond 18 april welkom. Deze avond zijn er sessies, bals en optredens. De workshops starten zaterdag 19 april om 9:30 en duren tot maandag 21 april (2e Paasdag)
Op dit moment zijn de docenten nog niet bekend, aan het programma wordt nog gewerkt.
>>>Lees meer
Hoe vier je 40 jaar?
Een oproep voor ideeën, plannen en hulp
In 2025 bestaat onze organisatie 40 jaar en dat moet natuurlijk gevierd worden. Hoe? Daar vragen we jouw hulp bij. We zoeken namelijk feestelijke activiteiten
en mensen om deze uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan concerten, extra activiteiten, sessie middagen, extra smaakmakers tijdens workshopweekend.
En tijdens de zaterdagcursus hebben we nog een aantal lokalen over. Dus:
• Heb jij een plan of idee voor het jubileum? Kom maar op.
• Hou rekening met de haalbaarheid. En wil je je plan ook zelf uitvoeren?
• Wil je helpen met het uitvoeren van plannen? Dan kunnen degenen waarvan de plannen groen licht hebben zeker je hulp gebruiken.
• Hulp bij het faciliteren van activiteiten, diverse commissies.
Wil jij jouw idee realiseren?
Voor goede ideeën hebben we nog ruimte & budget. Meer weten over de opties, waar je aan kan denken en hoe je je idee indient? Lees:
• De "Heb-jij-een-plan" pagina.
• Download direct het word-document om een plan in te dienen.
• We zoeken vooral mensen die een idee willen realiseren of uitvoeren.
Enkele ideeën waar we mensen bij zoeken:
Voor meer info, mail dorine [apenstaart] draailier-doedelzak [punt] nl
• Merchandise - bij een jubileum hoort natuurlijk een shirt, trui, mok etc. Ontwerpen zijn welkom! En we zoeken iemand die dit in goede banen kan leiden bij een drukker.
• Boek - Er zijn diverse suggesties binnengekomen voor een boek. Er is al iemand die opmaak & het drukken wil regelen, maar we zoeken nog iemand die dit project zou willen trekken.
• Extra concertmiddag/avond op een nader te bepalen moment.
• Extra podium in Sint-Michielsgestel: het regelen van de logistiek, offertes met verhuurbedrijf, elektriciteit.
• Aanvullende workshops/activiteiten bij onze lesdagen in Zeist.
Doedelzakbouwer Paul Beekhuizen overleden
8-10-1945 / 8-12-2023
Doedelzak bouwer Paul Beekhuizen is onlangs overleden. Zijn invloed op de (NLse) doedelzak-scene was groot. René Meeuws schreef het volgende In Memoriam voor Paul:
Veertig jaar geleden nam ik deel aan een workshop rieten maken van de werkgroep Bouwerskontakt van de Vereniging Huismuziek. Dat moet mijn kennismaking met Paul Beekhuizen geweest zijn.
Paul was van huis uit werkzaam in het sociaal-cultureel werk. Als musicus én als bouwer van historische rietinstrumenten was hij autodidact. In de loop der jaren kruisten onze wegen zich regelmatig en we kregen een goede band, zonder elkaar heel vaak te zien of te spreken.
In de jaren ’80 en ’90 trof ik hem altijd tijdens het festival dat Kurt Reichmann elk jaar in het hemelvaart weekeinde organiseerde in Duitsland. Paul was daar vaste gast, net als ik met mijn groepen. Voor de Duitse cursusorganisatie ‘Die Hummel’ gaf hij een paar keer per jaar een workshop hummeltje. Dat historische doedelzaktype was in Duitsland zeer gevraagd, in tegenstelling tot Nederland, waar men meer georiënteerd was en is op Frans doedelzaktypes.
Paul was begin jaren ‘80 ook al bezig met de ontwikkeling van de barokdoedelzak, ook wel musette de cour genoemd. De Belgische dwarsfluitist en bespeler van Vlaams-Franse doedelzaktypes, Jean-Pierre van Hees, herinnert zich dat zijn (inmiddels imposante) carrière in de oude muziek begonnen is met een studie-instrument van Paul.
Jean-Pierre en Paul
vormden korte tijd een musette-duo, dat o.a. een concertje gaf tijdens een weekeinde van
stichting Draailier & Doedelzak in St. Michielsgestel. De betreffende studie-musette ligt momenteel in het
Musée des cornemuses du monde in het dorpje Vines (12420 Cantoin, Aveyron), als
blijvende getuigenis van Pauls bijdrage aan de wedergeboorte van de barokmusette.
Zijn
historische instrumenten hebben in de loop der jaren over de hele wereld hun weg
gevonden: gerenommeerde oude-muziek-ensembles als het Amerikaanse Piffaro gebruiken
ze.
In de jaren ’80 had Paul ook samen met zijn toenmalige partner (Ireen Thomas, luit en theorbe) het Ensemble Antoine Watteau, dat actief was in het circuit van Organisatie Oude Muziek. Voor Paul was een hoogtepunt in zijn carrière zijn medewerking in 1986 aan ‘Scylla et Glaucus’ van Jean-Marie Leclair met The English Baroque Soloists olv. John Elliot Gardiner bij de opera van Lyon. Een opname daarvan is nog steeds verkrijgbaar op het ERATO-label .
Rond 2000 wilden enkele kinderen bij de stichting Draailier & Doedelzak doedelzak leren spelen. Op ons verzoek bouwde Paul daar instrumenten voor (een variatie op de hummeltjes) en Herman Willemsen z.g. gaf er les op. Een van deze kinderen is als doedelzakspeler trouwens momenteel zeer actief in de Nederlandse Bal Folk scene. De instrumenten zijn nog steeds in gebruik in muziekscholen in de Dordogne.
Tot lang na zijn pensionering was hij als free lance docent verbonden aan de TU Delft, waar hij tientallen studenten op het spoor zette van de instrumentenbouw. En bepaald niet beperkt tot het instrumentarium van de oude muziek: ook elektrische gitaren lonkten. Een tijd lang waren onder de deelnemers aan zijn instrumentbouwcursus regelmatig studenten Oude Muziek van het Conservatorium in Den Haag. Enkelen van hen zijn ook zelf instrumentenbouwer geworden.
Ik heb zelf mooie herinneringen aan onze uitstapjes met Ton Koopman. In 2006 werkten
Paul en ik mee aan een cd-opname van het Amsterdam Baroque Orchestra. Op het programma stond o.a. de ‘Bauernhochzeit’ van Leopold Mozart (de vader van, dus). Deze
had –om het rurale aspect van de muziek te accentueren- in het orkest een partij voor
draailier, doedelzak en hakkebord geschreven.
Na verschijning van de cd hebben we dit stuk
ook geregeld live uitgevoerd, met ABO tijdens Koopmans Festival Itineraire Baroque in de
Dordogne, met het Mozarteum Orchester in Salzburg, met het WDR Sinfonie Orchester in
Köln. Telkens als Koopman de Bauernhochzeit ergens op de lessenaar had staan (hetzij met
zijn eigen ABO, hetzij als gastdirigent elders) werd zijn ‘Bauernbrigade’ ingevlogen, zo
noemden we ons gekscherend: naast Paul op doedelzak en ik op draailier, was ook altijd
hakkebordspeelster Margit Übellacker van de partij.
In 2010 vierde stichting Draailier & Doedelzak haar 25 jarig bestaan. Voorafgaand aan een festivalweekeinde, organiseerden we een barokconcert in de voormalige synagoge in Den Bosch, onder de naam ‘Prelude’. We hadden Paul gevraagd om dit op poten te zetten. Hij verzamelde een tienkoppig ensemble barokspecialisten om zich heen (o.a. connecties Conservatorium Den Haag), met Tine Devolder op draailier en Paul zelf op barokmusette.
Hoewel hij bijna tot op het laatst rieten bleef maken voor mensen, begon hij in de jaren vóór corona toch zijn atelier op te ruimen. Ik kreeg honderden facsimiles van het Franse barokrepertoire voor musette en draailier van hem. We hadden nog afgesproken om een aantal favoriete stukken samen te spelen, voor zijn vingers te stram werden om de tere klepjes van de musette te bedienen. Het is er niet meer van gekomen.
21 dec 2023 René Meeuws
Marig ar Polanton - Ies Muller
Een nieuwe videoles over een traditionele melodie uit Bretagne!
Door de lockdown gaan veel activiteiten niet door... maar we blijven natuurlijk samen muziek maken! Laat je instrument horen. Daarom vroegen we Ies Muller om deze speciale videoles te maken.
Dus pak je instrument, we gaan spelen!
In deze video's leert Ies ons meer over het uit Bretagne afkomstige traditionele melodie 'Marig ar Polanton'. Ies "Dit is een prachtige melodie uit het repertoire van de gezuster Goadec. Zij verzamelden gigantisch veel oude Bretonse liederen en tijdens de folkrevival van de jaren '60 leefden zij nog.
Ze waren dus een fantastische bron voor mensen als Alan Stivell. De tekst stamt waarschijnlijk uit de 19e eeuw, maar de melodie is veel ouder.
Ies besteedt in deze les aandacht hoe je een melodie nu eigenlijk op gehoor aanleert. Deze les is bedoeld om op gehoor te leren, maar we hebben ook bladmuziek achter de hand.
>>> Ga naar de videoles en instructies
The Snow Maiden's Waltz - Lies Sommer
Lies Sommer leert je in deze videoles een speciale melodie
We mogen dan tot 19 januari in lockdown alleen thuis zitten... maar we blijven natuurlijk samen muziek maken!
Daarom vroegen we Lies Sommer om deze speciale videoles te maken. Dus pak je instrument, we gaan spelen
In deze serie video's leert Lies ons meer over de Snow Maiden's Waltz en de verschillende aspecten van haar melodie.Ze schreef voor deze melodie een eerste en een twee stem en daarnaast ook een akkoord begeleiding
die op zichzelf staand ook al mooi klinkt. Daarmee geeft ze iedereen de bouwstenen om zelf dit nummer te arrangeren. Zelfs als je alleen speelt kan je varieren tussen deze drie partijen waardoor deze wals steeds afwisselend blijft klinken.
Lies Sommer over deze Winterse Wals:
"Toen ik deze melodie schreef werd ik beïnvloed door het verhaal van Snegurochka, "het meisje uit de sneeuw", afkomstig uit de Slavische mythologie. Zij is een
levend geworden sneeuwpopje en beleeft allerlei prachtige avonturen. Maar als na de winter de lente aanbreekt, dan smelt ze tot een regenwolkje. Erg tragisch eigenlijk, maar haar dood symboliseert
het afscheid van de winter en het aanbreken van de lente: van betere tijden. En dat leek me nu juist een hele mooie gedachte om door te geven. Bij het schrijven van dit nummer had ik het meisje in gedachte, dansend in de sneeuw.
Waarbij de sneeuwvlokken soms synchroon en soms door elkaar dwarrelen.
"
>>> The Snow Maiden's Waltz - instructie video's op youtube
>>> The Snow Maiden's Waltze - bladmuziek
>>> Lees meer
Bloesems - Bart Praet
Een nieuwe videoles door Bart Praet
Pak je instrument, we gaan spelen!
Helaas zijn de lockdown-regels nog onvoldoende versoepeld om weer onze muzieklessen in Zeist te kunnen geven... maar we blijven natuurlijk samen muziek maken!
Laat de melodiën klinken. En omdat het tof is af en toe iets nieuws te leren, vroegen we Bart Praet om deze speciale videoles te maken.
Het is een mooie melodie om samen te spelen, maar ook solo kan je er goed mee uit de voeten. Bart schreef voor deze melodie een eerste en een twee stem en daarnaast ook een akkoord begeleiding.
Daarmee biedt deze melodie voor iedereen verschillende muzikale bouwstenen om zelf een eigen arrangement
te maken. Speel je mee?
>>> Ga naar de videoles en instructies
Dubbel Bubble Bourree - Wouter Kuyper
We vroegen Wouter om een speciale online videoles te maken
We mogen deze dagen meer thuis zitten... maar we laten onze muziekinstrumenten natuurlijk niet met rust! Grijp je instrument en speel mee. Wouter Kuyper leert in deze serie video's
over de Dubbel Bubble Bourree ons de verschillende aspecten van zijn melodie.
Wouter Kuyper over deze melodie:"Ik heb deze melodie geschreven omdat in de huidige crisis iedereen een beetje teruggeduwd wordt in zijn eigen bubble, zowel van meningen,
als van daadwerkelijke fysieke aanwezigheid. Een dubbele bubble dus. Nu had ik toevallig wat tijd over dus leek het me tof wat met die tijd te doen. Laten we ons muzikaal
voorbereiden op betere tijden, wanneer we weer wèl met z'n allen mogen spelen. Het zou tof zijn dan om dit te kunnen spelen in één hele grote jamsessie (zo mogelijk binnen anderhalve meter).
Deze bourrée heeft een a-deel dat twee keer zo lang is als het b-deel, een dubbele bourrée dus."
>>> Dubbel Bubble Bourree - instructie video's op youtube
>>> Dubbel Bubble Bourree - bladmuziek
>>> Lees meer
Michèle Fromenteau 1937 - 2019Op 8 december overleed in La Châtre Michèle Fromenteau, een van de belangrijkste actoren in de wereld van draailier en doedelzak gedurende de laatste halve eeuw. Michèle kreeg als kind pianoles en ontdekte op twaalfjarige leeftijd de draailier, hét iconische instrument van haar geboortestreek Berry. Ze kreeg les van de legendarische Gaston Guillemin en trad toe tot de folkloregroep “Les Thiaulins de Lignières” (20 jaar later ook de bakermat van Gilles Chabenat). Ze stond al snel bekend vanwege haar precieze en subtiele interpretaties van de traditionele muziek van de Berry. Met haar zus Nicole vormde ze een draailierduo dat door heel Frankrijk optrad, tot Nicole in 1958 bij een auto-ongeluk om het leven kwam. Halverwege de jaren 60 ontdekte Michèle dat de draailier in de eerste helft van de 18e eeuw een belangrijke rol gespeeld had in het Franse muziekleven. De muziek uit die barokperiode was in die tijd voornamelijk nog bekend als blokfluitmuziek. Ze dook in de Bibliothèque Nationale de France talrijke composities op die geschreven waren voor draailier (en musette). Ze raakte betrokken bij het Parijse Ensemble voor oude muziekinstrumenten (o.l.v. Roger Cotte). Solo en met het ensemble gaf ze in heel Frankrijk concerten en maakte opnames voor radio en geluidsdragers. Ze werd aldus een van de weinige pioniers in de jaren 70 van de Franse barokmuziek op draailier. Haar twee LP’s L'art de la vielle à roue vol.1 (1979) en vol.2 (1981) zijn wat dat betreft mijlpalen in de muziekgeschiedenis en voorbeelden voor tientallen spelers de laatste decennia. De LP’s zijn in 1997 op cd uitgebracht op het Arion label. In 1976 organiseerde Michèle Fromenteau samen met enkele anderen een herdenking van de 100e sterfdag van schrijfster George Sand. In haar in de Berry gesitueerde romans komen vaak draailier- en doedelzakspelers voor. Een van haar bekendste werken, “Les Maîtres Sonneurs”, is zelfs genoemd naar deze muzikanten. Het idee voor de vorm van die herdenking deed Fromenteau vermoedelijk een jaar eerder op tijdens het jaarlijkse muzikantentreffen van de Duitse draailierbouwer Kurt Reichmann, waar zij vrijwel elke editie te gast was. De herdenking in 1976 was dusdanig succesvol dat besloten werd er een jaarlijks terugkerend festival van te maken, het Rencontres des Luthiers et Maîtres-Sonneurs de Saint Chartier. Het belang van dit festival kan nauwelijks onderschat worden. Al in de eerste jaren trok het muzikanten uit heel Europa; ikzelf ging in 1978 voor het eerst naar St. Chartier met een groep Nijmeegse muzikanten. Het festival is intussen verkast naar Chateau d’Ars en draagt de nu naam Le Son Continu. De deelnemers komen nu letterlijk uit de hele wereld, want ook in Brazilië, Australië, Japan, VS, etc. vind je draailier- en doedelzakspelers. |
Ik zal niet beweren dat de Stichting Draailier en Doedelzak zonder Michèle Fromenteau nooit bestaan had, maar het staat vast dat haar werk en haar festival bepalend waren voor de ontwikkeling van deze bourdoninstrumenten in heel Europa (en soms ver daarbuiten).
Un grand merci, Madame!
René Meeuws
(met dank aan Ulrich Joosten)
Digitale versie "Die Drehleier" door Dr. Marianne Bröcker
In de jaren 70 heeft Dr. Marianne Böcker veel onderzoek gedaan wat resulteerde in het boek Die Drehleier.
Een goed naslagwerk over ons instrument en de historie. Dit boek is alleen nog voor veel geld te vinden in antiquariaten.
Marianne Böcker en de uitgever (Verlag für Systematische Musikwissenschaft GmbH) hebben toestemming gegeven om dit boek te vertalen naar het Engels en deze vertaling te distribueren via (uitsluitend) hurdygurdy.com. Korte passages van een paar zinnen mogen alleen worden gebruikt als de auteur, uitgever, originele referentie, en deze website allemaal worden genoemd als bronnen.
De vertaling is nog niet helemaal af, aan de laatste hoofdstukken wordt nog gewerkt.
Lees >>>Die Drehleier - Marianne Bröcker
Oud nieuws
Nieuwsbrief van:
- juni 2016
- februari 2016
- september 2015
- juni 2015
- april 2015
- februari 2015
- december 2014
- oktober 2014
- juli 2014
- mei 2014
- februari 2014
- december 2013
- oktober 2013
- augustus 2013
- mei 2013
- maart 2013
- december 2012
- oktober 2012
- juli 2012
- mei 2012
- januari 2012
- oktober 2011