Marig ar Polanton - Ies Muller
Ies Muller leert je in deze videoles een traditionele melodie uit Bretagne

Door de lockdown gaan veel activiteiten niet door... maar we blijven natuurlijk samen muziek maken! Laat je instrument horen. Daarom vroegen we Ies Muller om deze speciale videoles te maken.
Dus pak je instrument, we gaan spelen!
In deze video's leert Ies ons meer over het uit Bretagne afkomstige traditionele melodie 'Marig ar Polanton'. Hij besteed daarbij aandacht hoe je een melodie nu eigenlijk op gehoor aanleert. Deze les is bedoeld om op gehoor te leren, maar we hebben ook bladmuziek achter de hand. Ies Muller vertelt:
"Dit is een prachtige melodie uit het repertoire van de gezuster Goadec. Zij verzamelden gigantisch veel oude Bretonse liederen en tijdens de folkrevival van de jaren '60 leefden zij nog.
Ze waren dus een fantastische bron voor mensen als Alan Stivell. De tekst stamt waarschijnlijk uit de 19e eeuw, maar de melodie is veel ouder.
Het lijkt me spannend als iedereen probeert om de melodie op gehoor aan te leren, net zoals de gezusters Goadec ooit gedaan hebben. Mijn manier van lesgeven (en zelf muziek leren)
is ook vooral op gehoor. Dat past goed bij dit soort repertoire, maar is vaak lastig voor degenen die deze manier van werken niet gewend zijn.
De genoteerde melodie is er daarom bij, maar vooral als schets en houvast. Want eigenlijk is het ook niet per sé een 6/8 maat. Dus wanneer je precies schrijft wat je speelt kom je met een ontzaglijke hoeveelheid maatwisselingen, uitzonderingen en
zo te zitten. Uiteindelijk is het de bedoeling veel vrijer te spelen, zeker wat de tel betreft. Want mijn
idee bij deze melodie was juist ook dat het mooi is om er met wat fantasie mee om te gaan. Dus eerst leren door er heel goed naar te luisteren en dan spelen, inclusief
de vrije timing en andere eigenaardigheden die er bij horen, zoals open akkoordgebruik en zo."
De Videoles
• >>>Marig ar Polanton - Een introductie door Ies Muller
• >>>Marig ar Polanton - 01 de basismelodie:
Leer die zonder je instrument nog bij de hand te hebben. Luister het een paar keer totdat je het goed mee kan neuriën.
• >>>Marig ar Polanton - 02 de melodie in frasen aangeleerd:
Vervolgens komt de tweede video aan bod: dan pakken we pas ons instrument erbij. In deze video splitsen we de melodie op verschillende frasen, ideaal om de melodie stap voor stap mee te spelen.
• >>>Marig ar Polanton - 03 ideeën voor variaties en expressief spelen:
De derde video biedt verschillende ideeën voor variaties, hoe je de melodie expressief kan spelen door bijvoorbeeld vrijer met de timing om te gaan.
• >>>Marig ar Polanton - Bladmuziek
eerste stem en akkoorden, zoals in de introductie genoemd, is deze melodie niet volledig in bladmuziek te vangen. Gebruik bij het instuderen daarom ook de opnames van Ies.
Achtergrond:
• >>>Marig ar Polanton - tekst (in het Bretons met vertaling naar het Frans
• >>>Marig ar Polanton - achtergrond & geschiedenis (in het Frans)
"Qua arrangement leent de melodie zich sterk voor 'vraag en antwoord' spel (in het Bretons, 'kan ha diskan'). Hierbij speelt een instrument een melodiefrase die door de andere instrumenten herhaald worden. Het is een relatief eenvoudige melodie, dus als je het eenmaal geleerd hebt kan je er wat vrijer mee spelen, dus doe dat ook vooral. Voor de akkoordbegeleiders: in de bladmuziek staat een voorbeeldbegeleiding. Maar speel hier ook vrij mee.
Meer muziek leren?
We maakten eerder een les over
• Double Bubble Bourree - door Wouter Kuyper
• Snow Maiden's Waltz - door Lies Sommer
• Marig ar Polanton - door Ies Muller
Over Ies Muller
Ies Muller wordt beschouwd als een van de beste folkfluitisten van Nederlandse bodem. Al op jonge leeftijd kwam hij
in aanraking met Ierse en Bretonse traditionele muziek en de houten dwarsfluit. Gegrepen door de klank van dit instrument begon hij
te spelen en steeds meer muziek te leren. Tijdens reizen door Ierland, Schotland en Bretagne, maar ook Spanje breidde hij zijn repertoire uit,
en absorbeerde hij de details en eigenaardigheden die de muziek uit deze streken haar karakter geven. Terwijl Ierse en Bretonse muziek het hart
bleven vormen van zijn stijl en repertoire, kwamen er in de loop der tijd veel invloeden bij. Hij werkte binnen verschillende projecten met muzikanten uit
allerlei disciplines, waaronder klassieke muziek jazz en wereldmuziek. Naast houten dwarsfluit speelt hij biniou, veuze (Bretonse doedelzakken) en bombarde.
Volg Ies via
• iesmuller.com
• facebook-pagina
We maakten eerder een les over
• Double Bubble Bourree - door Wouter Kuyper
• Snow Maiden's Waltz - door Lies Sommer
• Marig ar Polanton - door Ies Muller

Over Ies Muller
Ies Muller wordt beschouwd als een van de beste folkfluitisten van Nederlandse bodem. Al op jonge leeftijd kwam hij in aanraking met Ierse en Bretonse traditionele muziek en de houten dwarsfluit. Gegrepen door de klank van dit instrument begon hij te spelen en steeds meer muziek te leren. Tijdens reizen door Ierland, Schotland en Bretagne, maar ook Spanje breidde hij zijn repertoire uit, en absorbeerde hij de details en eigenaardigheden die de muziek uit deze streken haar karakter geven. Terwijl Ierse en Bretonse muziek het hart bleven vormen van zijn stijl en repertoire, kwamen er in de loop der tijd veel invloeden bij. Hij werkte binnen verschillende projecten met muzikanten uit allerlei disciplines, waaronder klassieke muziek jazz en wereldmuziek. Naast houten dwarsfluit speelt hij biniou, veuze (Bretonse doedelzakken) en bombarde.
Volg Ies via
• iesmuller.com
• facebook-pagina