Samenspel: improviseren op balfolk – Patricia Swart
In deze samenspel workshop voor alle instrumenten door Patricia Swart draait het om improviseren, arrangeren en componeren. We gaan improviseren op de gebruikelijke dansstructuren van een Andro, Guige, Wals, Mazurka en wellicht meer.
Na elke les neem je wat improvisaties, gedachten en ideeën mee, waar je thuis verder mee kunt spelen en misschien wat vastere vormen mee kunt verzinnen. Die we dan de les daarna kunnen uitwerken en arrangeren. Verwacht goede handvaten en uitganspunten om te leren improviseren, Ideeën te voort te zetten en samen iets speelbaars te maken met veel creativiteit.
Deze workshop is gericht op samenspel voor alle instrumenten, zoals bijvoorbeeld trekharmonica, accordeon, gitaar, blazers, bas, draailier, percussie, doedelzak of andere instrumenten. Geef je instrument en stemming duidelijk aan bij de aanmelding.
Niveau-eisen
Om deel te nemen wordt van je verwacht dat je je instrument goed kunt bespelen. Je hebt je instrument onder controle, je kan luisteren naar wat andere spelers doen terwijl je zelf speelt. Het aanleren van nieuwe muziek vormt geen probleem. Er wordt van de deelnemers verwacht dat ze hun partijen oefenen en voorbereid weer naar de lessen komen.
Basisvoorwaarde voor instapniveau van deze cursus is dat je een scottish met achtste noten en een jig met achtste noten in een redelijk tempo kan spelen. Voor een scottish reken ik kwartnoot 140 als basistempo, voor een jig kwartnoot-punt 90. Deze voorwaarde gaat dus niet over het nieuwe materiaal, maar over deunen die je reeds speelt. Dit is een wat erg theoretische/technische uitleg. Luister hier het tempo van een voorbeeld-scottish en een voorbeeld-jig om te horen hoe dit klinkt. Deze voorbeeld-deunen draaien enkel om het tempo, dit is het tempo waarop minimaal gespeeld moet kunnen worden. De voorbeeld-melodietjes zelf hoeven niet ingestudeerd te worden.
Deelnemersinformatie
Maximum aantal deelnemers: 10
Over Patricia Swart
Patricia Swart begon haar muzikale loopbaan op 7 jarige leeftijd op blokfluit bij de dorpsmuzikant Aris van Braam in Schellinkhout. Via de fanfare wereld en door afzetting tegen de klassieke conservatorium scholing is ze opgegroeid tot veelzijdig muzikant, docent en interdisciplinair kunstenares op vele verschillende plekken. Al enkele jaren trekt ze zich terug van de klassieke werkwijze, maar behoud de mooie kanten van die wereld. Ze heeft zich verder ontwikkeld naar de lichte muziek, de folk en zelfs de geluidstechnische/elektronische kant. Patricia houdt ervan om muzikaal werelden bij elkaar te brengen om op muzikale manier mensen elkaar opnieuw te laten ontmoeten.
Ondertussen is Patricia al jaren werkzaam als saxofoon docent en is ze werkzaam voor Stichting Concenzora die probeert om samen muziek en kunst maken te bevorderen. Dit op educatief en amateur ontwikkeling. In ConcenZora probeert ze met sensor gestuurde installaties het publiek te laten meespelen in de muziek.
Patricia is van vele muzikale markten thuis. Ze speelde klassiek in Ricciotti ensemble, ska met de groep The Approachers en in de Pink Floyd Tribute Band Magnets and Miracles. Patricia is daarnaast ook een fanatieke balfolk liefhebber, die je vaak op mening op de dansvloer aantreft en speelt balfolk met Androneda en Swartematerie.
Luister en bekijk alvast de muziek van Patricia: