Samenspel voor alle instrumenten – Constance Allanic

Over Renaissance muziek & vroege barok
We verdiepen ons in enkele stukken en danswijsjes uit verschillende landen uit de renaissance en vroege barok. We kijken hoe we deze oude muziek op onze ‘moderne’ instrumenten mooi en de dansjes dansant kunnen laten klinken en zoeken naar arrangementen. Er wordt een beperkt aantal melodieën behandelt, zodat we ruim tijd hebben om de diepte in te gaan en bij voldoende animo mogen ook de voetjes van de vloer: want veel reanaissance en barok melodieën zijn dansmelodieën.
Niveau-eisen
Alle instrumenten zijn welkom. Deelnemers zijn van gevorderd niveau. Een nieuwe melodie op gehoor aanleren kost hun geen moeite. Ze hebben hun instrumenten onder controle en zijn niet bang om voor publiek (samen) te spelen. Deelnemers hebben meerdere workshops of cursussen gevolgd.
Over Constance Allanic
Constance Allanic is professioneel musicus gevestigd in Utrecht en is docent aan het Conservatorium van Amsterdam. Opgeleid als moderne harpiste (bij Erika Waardenburg) en vervolgens op de viola da gamba (bij Anneke Pols), legt zij zich toe op historische uitvoeringspraktijk op instrumenten van zowel de harp als de viola da gamba familie. Ze is een expert op het gebied van barok- en renaissancemuziek. Daarnaast is zij gediplomeerd dansdocente en maakte zij als danseres deel uit van Fiori di Folia (renaissance- en barokdans) en Čerga (Hongaarse en Roma-folklore).
Constance Allanic:
““Voor mij is het spelen van muziek gecomponeerd in een tijd dat er nog geen opnames bestonden een vorm van archeologie. Ik wil, nee, ik móet te weten komen hoe een stuk muziek geklonken zou kunnen hebben toen het nog hedendaags was, in een wereld die net zo ver af staat van onze 21ste-eeuwse realiteit als de planeet Mars. Niet omdat ik zo nodig de bedoeling van de componist denk te kunnen achterhalen (wie ben ik om te beweren dat ik de bedoeling van Meester Bach ooit kan doorgronden?) maar omdat het zinvol is. Net zoals Chopin op een klavecimbel niet erg zinvol is.
Of de noten voor mij heilig zijn? Zeker, maar niet alle noten zijn dat in dezelfde mate of op dezelfde manier, en ze zijn al helemaal niet het enig heilige. En heilig of niet, je moet er altijd wat mee doen!”
.Luister ook naar opnames van Constance:
• met Camerata Trajectina – Spiegel im Spiegel & Mondscheinsonate
• met Camerata Trajectina – Est ce mars – Sweelinck
• met Amourette – Matthew Locke Suite in d minor/major
• met Luceros y Flores
• met Muse of Albion
• met Le concert imaginaire de Sainte Cécile
