Veel voorkomende vragen


Inschrijven

1. - Waar staat het inschrijfformulier?
2. - Wat zijn de kosten?
3. - Waar vind ik het rekeningnummer om over te schrijven?
4. - Ik zie geen inschrijfformulier op de inschrijfpagina
5. - Ik kan niet door naar de volgende pagina
6. - Ik heb nog geen bevestiging ontvangen

Hoe gaan we om met COVID-19?

1. - Hoe gaan we om met COVID-19?
2. - Welke maatregelen nemen we?
3. - Wat doen we in geval dat de lessen tijdelijk niet kunnen doorgaan ivm nieuwe maatregelen?
4. - Hoe zit het met (huur)doedelzakken en COVID-19?
5. - Hoe zit het met blaasinstrumenten en COVID-19?

Locatie en verblijf

1. - Waar vindt de cursus plaats?
2. - Kan ik parkeren bij de locatie?
3. - Is de locatie met het openbaar vervoer te bereiken?
4. - Hoe laat gaat het gebouw open?
5. - Welke regels gelden er in- en rondom de locatie?
6. - Kan ik iets te eten kopen in de pauze?
7. - Zijn honden en huisdieren toegestaan?

Programma

1. - Wanneer zijn de lessen?
2. - Is het mogelijk om een draailier of doedelzak te lenen?
3. - De cursus van mijn keuze zit vol, hoe werkt de wachtlijst?
3. - Ik kan een gedeelte van de les(sen) niet aanwezig zijn in verband met verplichtingen elders, kan ik wel deelnemen?
4. - Ik wil niet deelnemen aan een cursus, kan ik wel ergens zelf muziek maken?
5. - Wat moet ik meenemen naar de les?
6. - Ik heb me aangemeld maar kan helaas toch niet deelnemen.
8. - Wat moet ik doen als ik pas op de dag zelf weet dat ik niet kan komen, bijvoorbeeld door ziekte?

Organisatie

1. - Is er korting mogelijk?
2. - Mag ik als vrijwilliger komen helpen?
3. - Ik wil graag reclame maken voor deze zaterdagcursus, bij wie moet ik zijn?
4. - Ik wil graag reclame tijdens deze zaterdagcursus voor een ander evenement, bij wie moet ik zijn?
5. - Wat zijn de kosten van deelname?

Staat je vraag er niet bij? Neem gerust contact op


Vragen over het inschrijven

1. - Waar staat het inschrijfformulier?
Het inschrijfformulier voor de workshopdag is te vinden op de pagina https://draailier-doedelzak.nl/workshopinschrijven.htm. In de periode dat de inschrijvingen nog gesloten zijn, staat het formulier natuurlijk nog niet op de site.

2. - Wat zijn de kosten?
De kosten van de workshopdag zijn te vinden op de pagina https://draailier-doedelzak.nl/workshopinschrijven.htm.

3. - Waar vind ik het rekeningnummer om over te schrijven?
De kosten van het workshopweekend zijn te vinden op de pagina https://draailier-doedelzak.nl/workshopinschrijven.htm. In de periode dat de inschrijvingen nog gesloten zijn, staat het rekeningnummer nog niet op deze pagina.

4. - Ik zie geen inschrijfformulier op de inschrijfpagina
Als je helemaal geen inschrijfformulier op de inschrijfpagina ziet, zijn er drie opties: optie 1 - De inschrijvingen zijn nog gesloten.
optie 2 - Alle toepassingen van google zijn in je webbrowser uitgeschakeld. Het formulier werkt met googledocs, je kan kijken of het in een andere browser wel lukt of de toepassingen van google in je huidige webbrowser toestaan.
optie 3 - Het formulier staat helemaal onderaan de pagina, mogelijk moet je even naar beneden scrollen

5. - Ik kan niet door naar de volgende pagina
Als je het probleem hebt dat je op "volgende" klikt, maar niet naar het volgende scherm kan, dan zijn niet alle vragen die verplicht zijn ingevuld. De verplichte vragen die nog niet zijn ingevuld zijn dan rood gemarkeerd.
Oplossing: alle vragen invullen.

6. - Als ik op "volgende" klik, kom ik op een blanco pagina
In totaal zijn er 5 of 6 stappen in het inschrijfformulier. Een van die stappen (ik dacht de 2e stap) heeft wat minder vragen en is daardoor wat korter. Het gevolg is dat deze soms te kort is voor kleine beeldschermen.
Als de voorgaande stap dan wat lang is (waardoor je op je scherm ver naar beneden gescrolld bent) en je klikt dan op "volgende", dan kan het lijken alsof je dan op een blanco scherm terecht komt. Dit is niet blanco maar dus een scherm met weinig vragen, waarbij de onderste vraag niet de onderkant van het scherm heeft bereikt.
Oplossing: De truck is om dan even naar boven te scrollen.

7. - Ik heb nog geen bevestiging ontvangen
Het kan even duren voordat je een bevestigingsmail ontvangt. Want alle inschrijvingen worden handmatig gecontroleerd voordat ze defenitief worden. De organisatie van de workshopdag is allemaal vrijwilligerswerk wat we naast onze reguliere werk doen. Daarom kan het even duren voordat de inschrijving gecontroleerd is. Meestal ontvang je binnen 10 dagen een bevestigingsmail. Duurt het langer dan 10 dagen? Dan kan je het beste even een mailtje sturen naar info@draailier-doedelzak.nl.


Hoe gaan we om met COVID-19?

1. - Hoe gaan we om met COVID-19?
Deelnemers en docenten worden tijdig geinformeerd over de maatregelendie we tijdens de betreffende activiteit nemen: zowel per e-mail als met instructie aan het begin vd les/ activiteit.
Op dit moment baseren we ons sterk op het orkest-protocol van de KNMO (Koninklijke Nederlandse Muziek Organisatie).
Uiteraard zijn al onze activiteiten natuurlijk onder de voorwaarde dat het veilig is. We volgen de experts en de vereiste maatregelen op de voet en organiseren alleen een cursus als het KAN en MAG. Indien de corona-maatregelen telkens weer verder verlengd worden, dan kijken we per evenement weer verder. Is het realistisch om voor volgend seizoen dingen in te plannen? De experts hebben hier nog geen antwoord op en laten we een beetje hoop houden door in ieder geval leuke dingen te blijven inplannen. Het is immers makkelijker om als het niet mag te annuleren, dan in het geval dat het wel mag last minute te organiseren. Bij annulering krijgen deelnemers alles volledig teruggestort.

2. - Welke maatregelen nemen we?
De maatregelen die we nemen kan per evenement, activiteit en veiligheidsfase waarin we ons bevinden verschillen. We volgen daarbij altijd de experts. We doen wat kan en mag. Als het noodzakelijk is, durven we besluiten te nemen. We hebben in de afgelopen corona-crisis laten zien dat we in staat zijn een breed pakket van maatregelen in te zetten, die past bij de situatie. De maatregelen die we hebben zijn:
• In de basis zorgen we voor simpele maatregelen: hou 1,5 meter afstand, was de handen, we zorgen voor voldoende handenwas/ desinfecteer mogelijkheden, ventilatie, we maken extra schoon (zoals deurklinken), deelnemers maken hun eigen stoel en materialen schoon, bladmuziek wordt bij voorkeur digitaal verstuurd, en drinken uit kartonnen wegwerp bekers.
• Indien te grote bijeenkomsten niet handig zijn, kunnen we besluiten om niet meer alle cursusgroepen tegelijkertijd les te geven: bijvoorbeeld 3 groepen 's ochtends, 3 groepen 's middags. Of zelfs een deel van de groepen op een andere datum.
• Indien bijeenkomsten volledig verboden worden of er een nieuwe lockdown komt, kunnen we als het nodig is de lessen annuleren. Dit bekijken we per situatie. Tijdens de lockdown van de vorige corona-crisis (maart-mei 2020) zijn we tijdelijk overgestapt op videolessen en hebben we inhaallessen ingepland.
• We bieden in geval van annuleren altijd de optie dat deelnemers hun geld terug kunnen krijgen, deelnemers lopen geen financieel risico.
• We volgen de landelijke protocollen voor groepslessen en orkesten. Dit houd bijvoorbeeld in dat blazers 2 meter afstand moeten houden.

3. - Wat doen we in geval dat de lessen tijdelijk niet kunen doorgaan ivm nieuwe maatregelen?
In dat geval kijken we of we de lessen verplaatsen. Afgelopen seizoen boden we in de periode zonder lessen digitale lessen aan. Als we annuleren, dan bieden we de mogelijkheid dat deelnemers hun geld terug kunnen krijgen.

4. - Hoe zit het met (huur)doedelzakken en COVID-19?
We adviseren doedelzakspelers (op basis van het protocol Orkesten van de KNMO) net als andere instrument-blazers om bij het spelen minimaal 2 meter afstand tot andere personen te houden
Het COVID 19 virus wordt verspreid via speeksel, via Druppel-infectie wordt dit virus vooral via niezen en hoesten overgedragen, maar ook tijdens het bespelen van mond-geblazen doedelzakken zal het waarschijnlijk in de zak geblazen worden. Onze huur-instrumenten zijn van gore-tex: deze zijn voorzien van een luchtfilter en een rits in de zak, waardoor we de binnenkant goed kunnen schoonmaken. Bij verhuur van onze instrumenten zorgen we dat de instrumenten goed schoongemaakt wordt, maar ook dat er voldoende tijd (minimaal 2 weken) tussen gebruikers zit. Immers: een uitstekende behandeling is een 'natuurlijke ontsmetting van tijd', aangezien het virus buiten het menselijk lichaam al na enkele dagen afsterft.
Voor meer traditionele doedelzakken (enkel hout en leer) is dit de enige manier om volledig te ontsmetten. Want geen enkel ontsmettingsmiddel, noch zeep is compatibel met hout en leer.

. - Hoe zit het met blaasinstrumenten en COVID-19?
Het KNMO stelt dat instrument-blazers (fluitisten, koperblazers etc) minimaal 2 meter afstand tot andere spelers moeten houden. Daarnaast stelt de KNMO voor de blazers: "Voor de opvang van condens vocht uit blaasinstrumenten gebruikt iedere bespeler van een blaasinstrument bij zijn lessenaar een vocht opnemende doek. Instrumenten worden ontdaan van condens vocht boven deze handdoekjes (lekken / uitblazen etc.). De oppervlakte waar condens vocht terecht komt wordt door de bespeler zelf schoongemaakt. De vocht opnemende doek wordt vervolgens door de bespeler van het instrument zelf mee naar huis genomen en gereinigd.
`Uitblazen’ geschiedt met zo min mogelijk adem- of luchtdruk zodat geen ‘sproeieffect’ ontstaat. In principe doet zoveel mogelijk de zwaartekracht het werk met kleine ‘schudbewegingen’."


Locatie en verblijf

1. - Waar vindt de cursus plaats?
De zaterdagcursus wordt altijd gegeven op een locatie centraal in Nederland (meestal in de buurt van Amersfoort of Utrecht). Kijk bij de cursusinformatie op de website voor een >>>routebeschrijving.

2. - Kan ik parkeren bij de locatie?
Bij elke locatie is parkeergelegenheid in de buurt. Eventueel kunnen voor de deur spullen worden afgezet waarna iets verderop geparkeerd kan worden.

3. Is de locatie met het openbaar vervoer te bereiken?
Ja, kijk voor een beschrijving op de beschrijving van de locatie. Vanaf Utrecht gaat er een rechtstreekse bus, vanaf station Driebergen-Zeist gaat er een bus waarna je 10 minuten moet lopen.
In principe zijn al onze locaties met het openbaar vervoer te bereiken. Soms is het vanaf de halte nog wel een stukje lopen. Eventueel kan je, met hulp van de deelnemerslijst die vooraf verstuurd wordt, regelen dat je met iemand samen kan reizen of bijvoorbeeld ergens wordt opgehaald.

4. - Hoe laat gaat het gebouw open?
De lessen beginnen om 13.00 uur. Het bestuur streeft ernaar om tussen 12.30 en 12.45 uur het gebouw te openen.

5. - Welke regels gelden er in- en rondom de locatie?
Bij elke locatie die we gebruiken zijn we te gast. We vragen iedereen daarom niet binnen of bij de ingang te roken, afval weg te gooien op de daarvoor bestemde plekken én om tafels en stoelen weer zo neer te zetten als we ze hebben aangetroffen.

6. - Kan ik iets te eten kopen in de pauze?
Er is geen horecagelegenheid in onze locaties. Wel is er bij ontvangst en in de pauze meestal koffie en thee. Eventuele andere versnaperingen kunnen deelnemers zelf meenemen (graag zelfs, veel koekjes aub). Vlakbij de locatie is een winkelcentrum.

7. - Zijn honden en huisdieren toegestaan?
Nee. De school waar wij de cursus verzorgen staat honden of andere huisdieren helaas niet toe.

Programma

1. - Wanneer zijn de lessen?
De zaterdagcursus bestaat uit zeven zaterdagen van november tot en met mei. De exacte data worden per jaar bepaald (in verband met vakanties) en staan bij de cursusinformatie. Elke les duurt van 13.00 tot 17.00 uur, halverwege is er een korte pauze.

2. - Is het mogelijk om een draailier of doedelzak te lenen?
Ja, stichting Draailier en Doedelzak heeft voor de eigen cursisten instrumenten te huur. Dit kan je aangeven in het inschrijfformulier.
Het huren van een instrument kost 90 euro per drie maanden, steeds voorafgaand aan de huurperiode te voldoen.
Bij het huren van een instrument wordt 90 euro borg gerekend. Dit bedrag dient samen met het cursus- en huurgeld overgemaakt te worden. Uiteraard krijgt u de borg bij tijdige inlevering van het instrument in ongeschonden staat weer retour.

3. - De cursus van mijn keuze zit vol, hoe werkt de wachtlijst?
Na inschrijving (op de normale manier), krijg je een melding dat je op de wachtlijst staat. Zodra een plek vrij komt, laten we het weten.

3. - Ik kan een gedeelte van de les(sen) niet aanwezig zijn in verband met verplichtingen elders, kan ik wel deelnemen?
Ja, als je niet teveel van de cursus mist kan je natuurlijk gewoon deelnemen. Bespreek dit wel altijd in een zo vroeg mogelijk stadium met de docent. Er is geen korting mogelijk.

4. - Ik wil niet deelnemen aan een cursus, kan ik wel ergens zelf muziek maken?
Tijdens onze zaterdagcursus is er helaas geen plek om zelfstandig muziek te maken. Dit kan wel tijdens ons jaarlijkse workshopweekend en bij de activiteit Bourdon in het bos.

5. - Wat moet ik meenemen naar de les?
Uiteraard je instrument, dat in goede staat moet zijn. Neem ook eventuele reserveonderdelen mee. Daarnaast kunnen, afhankelijk van de docent, de volgende materialen van pas komen: opname-apparatuur, stemapparaat, pen en (notenbalk)papier, muziekstandaard. Zeker bij grote groepen kan het nuttig zijn oordopjes mee te nemen.

6. Ik heb me aangemeld maar kan helaas toch niet deelnemen.
Als je verhinderd bent kan je je afmelden via activiteiten@draailier-doedelzak.nl, graag onder vermelding van volledige naam van de cursist en de betreffende cursus. Zie ook de annuleringsvoorwaarden.

8. Wat moet ik doen als ik pas op de dag zelf weet dat ik niet kan komen, bijvoorbeeld door ziekte?
Neem contact op met iemand van de organisatie of met je docent. Gegevens staan vermeld op de deelnemerslijst die voorafgaand aan de cursus wordt verstuurd.

Organisatie

1. - Is er korting mogelijk?
Er is een vroegboekkorting voor iedereen. Naast deze vroegboekkorting zijn er geen extra kortingen mogelijk.

2. - Mag ik als vrijwilliger komen helpen?
Alle hulp is welkom, maar we hebben geen aparte vrijwilligerstarieven. Je kan contact opnemen of op de dag zelf even overleggen met de organisatie.

3. - Ik wil graag reclame maken voor deze zaterdagcursus, bij wie moet ik zijn?
Heel fijn, dank je wel! Voor promotiemateriaal kan je het best contact opnemen met Menno

4. - Ik wil graag reclame tijdens deze zaterdagcursus voor een ander evenement, bij wie moet ik zijn?
Voor andere evenementen die interessant kunnen zijn voor de deelnemers (denk aan concerten, workshops of stages) is het mogelijk om op de daarvoor bestemde plekken posters op te hangen. Je kan contact opnemen met Menno of voorafgaand aan de les even overleggen met de organisatie.

5. - Wat zijn de kosten van deelname?
De cursusreeks kost 250 euro, bij betaling voor 6 oktober 240 euro